Do zadań Zespołu Pracy Socjalnej należy w szczególności:
1) Współpraca w tworzeniu i wdrażaniu programów pomocy społecznej;
2) Monitoring i ewaluacja Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych;
3) Realizacja, monitoring i czuwanie nad sprawozdaniem z Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych (współpraca z realizatorami programu, gminami, Ośrodkami Pomocy Społecznej, szkołami, Policją, PUP i ośrodkami zdrowia);
4) Ustalenie cudzoziemcom i osobom, o których mowa w art. 5a ustawy o pomocy społecznej prawa do świadczeń w formie interwencji kryzysowej, schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania oraz zasiłku celowego, pomocy w zakresie interwencji kryzysowej i realizacja tych świadczeń;
5) Prowadzenie postępowań alimentacyjnych dla osób, o których mowa w ustawie o pomocy społecznej;
6) Udzielanie pomocy i wsparcia wychowankom opuszczającym domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki wychowawcze i szkolno-wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, zapewniające całodobową opiekę oraz młodzieżowe ośrodki wychowawcze;
7) Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych dla klientów pomocy społecznej;
8) Organizowanie i prowadzenie mieszkań treningowych i wspomaganych;
9) Opieka i wsparcie mające na celu pomoc usamodzielnianym wychowankom skierowanym do mieszkania treningowego lub wspomaganego we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności
do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi;
10) Udzielanie osobom zajmującym mieszkania treningowe lub wspomagane wsparcia mającego na celu naukę lub utrzymanie posiadanego poziomu sprawności w zakresie: samoobsługi, samodzielności życiowej, rozwijania kontaktów społecznych, pełnienia ról społecznych;
11) Dokonywanie pisemnych uzgodnień z osobą ubiegającą się o skierowanie do korzystania ze wsparcia w mieszkaniu treningowym lub wspomaganym odnośnie: celu pobytu, okresu pobytu, rodzaju i zakresu świadczonego wsparcia, odpłatności osoby korzystającej ze wsparcia, sposobu usprawiedliwiania nieobecności w mieszkaniu chronionym,
zasad i sposobu realizacji programu usamodzielniania osoby lub programu wspierania osoby;
12) Wydawanie decyzji o skierowaniu do korzystania ze wsparcia w mieszkaniu treningowym lub wspomaganym;
13) Dokonywanie co najmniej raz na 3 miesiące oceny sytuacji osoby korzystającej ze wsparcia w mieszkaniu treningowym lub wspomaganym;
14) Udzielanie informacji o prawach i obowiązkach osobom objętym wsparciem w ramach realizowanych zadań;
15) Realizacja zadań Powiatu z zakresu programu przeciwdziałania przemocy domowej oraz ochrony ofiar przemocy (nabór uczestników, współpraca z gminami, monitoring);
16) Realizacja programu profilaktycznego w zakresie promowania i wdrażania prawidłowych metod wychowawczych w stosunku do dzieci w rodzinach zagrożonych przemocą domową (nabór uczestników, współpraca z gminami, monitoring);
17) Zapewnienie miejsca osobom z terenu Powiatu Wałbrzyskiego znajdującym się w kryzysie, w Ośrodku Interwencji Kryzysowej w Wałbrzychu – w ramach powierzonego zadania Gminie Wałbrzych;
18) Współpraca w zakresie pomocy społecznej z sądami, Policją, organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami i fundacjami, Kościołem katolickim i innymi Kościołami oraz związkami wyznaniowymi, pracodawcami, osobami fizycznymi i prawnymi;
19) Udzielanie pomocy cudzoziemcom, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą lub uzyskali zezwolenie na pobyt czasowy udzielony w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, w zakresie indywidualnego programu integracji oraz opłacanie finansowanych za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne, które zostały określone w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
20) Prowadzenie i rozwój infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
21) Realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
22) Świadczenie pracy socjalnej na rzecz klienta jednostki pomocy społecznej;
23) Realizacja innych zadań wynikających z przepisów prawa i aktualnych potrzeb jednostki, a także poleceń służbowych wydanych przez Dyrektora;
Miłość zaczyna się w domu i rozwija się w domu.
Tu nigdy nie brak sposobności, aby ją okazać.
58-300 Wałbrzych
Al. Wyzwolenia 20-24