Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja Dostępności
Deklaracja Dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Temat: Słowa, które ranią – jak język może dyskryminować?

Temat: Słowa, które ranią – jak język może dyskryminować?

Słowa, które ranią – jak język może dyskryminować?

 

W latach 2021 – 2022 Stowarzyszenie Forum 4 Czerwca przeprowadziło badania, z których wynika że dyskryminacja ludzi starszych poprzez język jest zjawiskiem powszechnym. Doświadcza jej ponad 1/3 osób w wieku przekraczającym 60 lat. Powyższe statystyki wynikają  z faktu, iż mało kto z nas jest świadomy, że język i sposób, w jaki zwracamy się do osób starszych może być dla nich krzywdzący, naruszać ich godność i powodować cierpienie. Taki sposób komunikacji jest podyktowany na ogół stereotypowym obrazem seniora jako osoby słabszej, niedołężnej, zależnej, schorowanej i może nie wynikać ze złych intencji, lecz słuszności traktowania osób starszych jak dzieci, z troską i współczuciem. Niezależnie jednak od intencji w większości przypadków język stosowany w kontakcie z seniorami będzie nosił znamiona przemocy emocjonalnej. Będzie to przemoc komunikacyjna.

Dyskryminujący język wobec  seniorów pojawia się w różnych relacjach. Taki język stosuje najbliższa rodzina, krewni, przyjaciele, ale również można się z nim spotkać w kontaktach formalnych np. sklepie, urzędzie,  banku, przychodni czy szpitalu. Z badań wynika, że ponad 1/4  osób w wieku  60+ doświadczyło dyskryminacji w formie instytucjonalnej.

JĘZYK DYSKRYMINACJI I PRZEMOCY TO TZW. DZIADURZENIE

DZIADURZENIE to specyficzny język używany przez młodsze osoby w kontakcie z osobami starszymi. Jest to tzw. gerontomowa lub „baby talk”, polegająca na infantylnym zwracaniu się do osób starszych jak do dzieci. Charakteryzuje się ona:

  • stosowaniem protekcjonalnego języka pełnego uproszczeń i zdrobnień,
  • posługiwaniem się frazami w formie bezosobowej np.: „jak się dzisiaj czujemy?”, „niech poda rączkę”, „niech zje obiadek”,
  • zwracaniem do osób niespokrewnionych na „ty” lub „babciu”, „dziadku”, z pominięciem form grzecznościowych „Pan/Pani” ,
  • przerywaniem osobie starszej i dokańczaniem samemu jej wypowiedzi,
  • wyższym tonem głosu i wolniejszym wypowiadaniem słów,
  • zadawaniem pytań zamkniętych sugerujących odpowiedź np. „nie jesteśmy chyba zmęczeni, prawda?”
  • stosowaniem określeń o charakterze perjoratywnym takich jak: staruszek, starzec, starucha, starzy emeryci, stary dziad, dziadówka.

                      Co to jest dziadurzenie - YouTube (link):

  • obniżone poczucie godności,
  • zaniżona samoocena,
  • poczucie mniejszej kontroli nad własnym życiem,
  • autostereotypizacja,
  • szybsza rezygnacja z aktywności społecznej
  • podwyższony poziom stresu,
  • poczucie bycia obywatelem drugiej kategorii,
  • gorszy i wolniejszy przebieg procesów poznawczych.

Jak więc zwracać się do osób starszych? Zasady savoir-vivre w praktyce:

  1. Zgoda na „ty”

W polskiej kulturze fundamentalną zasadą jest, że propozycję przejścia na „ty” składa na ogół osoba starsza lub o wyższym statusie. Nigdy nie powinniśmy narzucać tej formy z własnej inicjatywy. Zbyt swobodne zwracanie się do seniora po imieniu może być odebrane jako brak szacunku, a nawet arogancja. Jeśli osoba starsza sama zaproponuje taką formę, mówiąc np. „Mów mi Ania”, możemy oczywiście na to przystać. W każdej innej sytuacji bezpieczną i kulturalną opcją jest pozostanie przy formie oficjalnej.

  1. Formy grzecznościowe – „Pan” i „Pani”

Domyślną i zawsze właściwą formą zwracania się do nieznajomej lub nowo poznanej osoby starszej jest użycie zwrotów grzecznościowych „Pan” lub „Pani” w połączeniu z nazwiskiem (jeśli je znamy) lub bez niego. To uniwersalny wyraz szacunku, który pokazuje, że dostrzegamy dojrzałość i doświadczenie naszego rozmówcy. Prawidłowe stosowanie form grzecznościowych w kontakcie z seniorem jest podstawą budowania pozytywnej relacji. Warto również pamiętać, aby pozwolić osobie starszej się przedstawić. Zamiast zakładać, jak chce być nazywana, po prostu zapytajmy: „Jak mogę się do Pana/Pani zwracać?”. Taki prosty gest świadczy o naszym zainteresowaniu i szacunku dla jej autonomii.

 

 Ponadto w trakcie rozmowy z osobą starszą warto:

  • utrzymywać kontakt wzrokowy, co pokazuje, że jesteś w pełni skupiony na rozmówcy i jego słowach,
  • nie przerywać i dać czas na odpowiedź, ponieważ osoby starsze często potrzebują więcej czasu na zebranie myśli lub znalezienie odpowiedniego słowa,
  • zadawać pytania otwarte (np. „Jak Pan/Pani wspomina...?” zamiast „Czy podobało się Panu/Pani...?”), które zachęcają do dłuższych, bardziej osobistych wypowiedzi,
  • parafrazować i podsumowywać to, co się usłyszało (np. „Czyli rozumiem, że najważniejsze było dla Pani wtedy poczucie wspólnoty?”), aby pokazać, że aktywnie słuchasz i starasz się zrozumieć,
  • okazywać empatię i cierpliwość, nawet jeśli opowieść jest powtarzana po raz kolejny – dla osoby starszej może być ona bardzo ważna,
  • unikać dawania nieproszonych rad i skupiać się na słuchaniu, chyba że senior wprost poprosi o Twoją opinię lub pomoc.

 

 

Data dodania: 2025-11-25 09:56:30
Data edycji: 2025-12-01 11:30:01
Ilość wyświetleń: 69

Informator antydyskryminacyjny

Dowiedz się więcej
Więcej informacji

Nabór na kandydatów na rodziny zastępcze

Chcesz zostać rodzicem zastępczym?
Więcej informacji

Wsparcie dla osób niepełnosprawnych - PFRON

Wejdź i dowiedź się więcej
Więcej informacji

Druki do pobrania

Baza druków
Więcej informacji

Wolontariat

Zostań wolontariuszem
Więcej informacji

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji

Miłość zaczyna się w domu i rozwija się w domu.

Tu nigdy nie brak sposobności, aby ją okazać.

Matka Teresa z Kalkuty

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej